Johanna Westerberg

måndag, maj 05, 2008

Växer det inte jordgubbar i Ryssland?

Den frågan ställde jag mig idag efter att bevittnat otaliga ryssar (hela hotellet, fö ett lyxigt all-inclusive hotell!!!, verkar vara fullt av dem), toppfylla mattallrikar med jordgubbar vid middagsbuffén! Modest svensk som man är nöjde man sig en liten skål, men det var absolut nog.

Därav funderingen, växer det jordgubbar i Ryssland, eller är detta en sådan delikatess att det bara måste ätas i enorma mängder? Eller är det bara den ryska stilen att till mångt och mycket sakna klass och roffa åt sig så mycket det går om man kan?
Hmm, nu är jag kanske ute på djupt vatten och drar väl på mig den ryska maffian efter att ha baktalat deras landsmän; inte helt min mening och jag ber om ursäkt i så fall!
Men om någon kan upplysa mig i den här frågan så varsågod!

Hotellet är iaf toppklass och ett "litet" snäpp upp från Travelodge's familjerum med bäddsoffa från förra veckan. :-) Måste säga att jag gillar hotellutvecklingen på touren! Hittills i år har det sett mycket bra ut, men vi ska nog hinna med några sunkiga B&Bs också.

P.S. Om någon missat det så är det förresten Turkiet vi är i!

2 Comments:

  • Ryssland producerade ungefär 211.000 ton jordgubbar 2005. Gissningsvis har Turkiets jordgubbssäsong börjat redan nu, därav populariteten.

    Lycka till i Turkiet! Vi följer med på nätet så gott det går.

    Lina & Johan

    By Anonymous Anonym, at 9:07 fm, maj 07, 2008  

  • fniss, jordgubbar är tjusigt att äta i Ryssland, det förknippas med chamapgne... :) dessutom innehåller det c-vitamin, och det senaste jag hörde från en ryss var att sedan han började äta c-vitaminer varje dag blev han inte längre sjuk av kyla, bara av virus... spela väl! Karin F

    By Anonymous Anonym, at 9:28 em, maj 08, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home